• Filozofia, nauka, jakość za granicą
    • Zastosowanie FMEA w sterowaniu procesami (2)
      W ramach sterowania procesami wykorzystuje się bardzo różne metody i narzędzia. Są to metody statystyczne, takie jak SPC, MSA, DOE, metody wspomagające projektowanie oraz metody związane z analizą przebiegu procesu, w tym m.in. FMEA, FTA, RCA.
    • Zarządzanie ryzykiem w pracach rozwojowych - zagrożenia a może szanse (6) Zaprezentowany model zarządzania ryzykiem ukierunkowany na wykorzystanie szans przyczynia się do zapewnienia efektywności zarządzania projektami? Na bazie zebranych doświadczeń można stwierdzić, że wykonawcy podczas realizacji projektów zwracają szczególną uwagę na wyszukiwanie problemów naukowych, które mogą być zalążkiem nowych projektów. Podejmowanie nowych wyzwań umożliwia pracownikom rozwój intelektualny i finansowy. Spełnienie oczekiwań gwarantuje instytutowi stabilność wysokokwalifikowanej kadry jak i przyciąganie nowych talentów. Rzetelność realizacji projektów oraz wysoka ocena merytoryczna wykonanych prac, publikacje oraz prezentacje na konferencjach gwarantują konkurencyjność na rynku. Przyjęty model wykorzystania szans w aspekcie rozwoju naukowego pracowników zaowocował uzyskaniem przez Radę Naukową uprawnienia do nadawania początkowo stopnia doktora, a obecnie doktora habilitowanego.
    • Przedsiębiorczość jako proces wykorzystywania okazji rynkowych w burzliwym otoczeniu (10)
      Przedsiębiorczość stanowi czynnik krytyczny wzrostu gospodarczego i jest rozwijającym się fenomenem na światowych rynkach. Przedsiębiorczość implikuje rozwój kreatywnych, innowacyjnych projektów, które mogą pomóc pokonać konkurentów i w ten sposób powinny prowadzić do przewag konkurencyjnych i wyższej zyskowności. Wiele badaczy w literaturze łączy przedsiębiorcę z kreacją nowych, niezależnych firm, dążących do wykorzystywania okazji biznesowych. Identyfikacja okazji stanowi ważny priorytet w badaniach przedsiębiorczości, jest ona centralnym pojęciem w obrębie pola badawczego przedsiębiorczości. Artykuł prezentuje pojęcie i komponenty przedsiębiorczości, wpływowe teorie przedsiębiorczości, rolę okazji w przedsiębiorczości oraz relację pomiędzy przedsiębiorczością i orientacją rynkową.
    • Komercjalizacja odkryć naukowych - wyzwanie dla polskich uczelni (15)
      Komercjalizacja wiedzy a priorytety polskich uczelni; Przyczyny niskiej intensywności kontaktów nauki z przemysłem; Strumienie przepływu wiedzy pomiędzy uniwersytetami a przemysłem
    • Zarządzanie higieną w produkcji opakowań do żywności wg normy PN-EN 15593:2010 (20)
      Opakowania do żywności mogą stanowić źródło fizycznych, chemicznych i biologicznych zanieczyszczeń, które mogą obniżać poziom jakości i bezpieczeństwa środków spożywczych. W artykule przedstawiono wymagania obligatoryjnych przepisów prawnych oraz dobrowolnych standardów (BRC, IFS, ISO/TS 22002-1) w zakresie wytycznych dotyczących opakowań do żywności. W opracowaniu scharakteryzowano rozporządzenie (WE) nr 1935/2004 PE i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 2023/2006 w kontekście dobrych praktyk produkcyjnych GMP w produkcji opakowań do żywności zawarte w normie PN-EN 15593:2010.
    • Atrybuty jakościowe informacji w zarządzaniu (26)
      Informacja jest jednym z pojęć często używanych w kontekście opisu współczesnego świata, społeczeństwa i gospodarki. W opracowaniu omówiono ewolucję pojęcia informacji i jej rolę w zarządzaniu. Przedstawiono funkcje i grupy informacji w zarządzaniu. Wreszcie, w głównej części pracy, zaprezentowano zweryfikowano z wykorzystaniem metody bibliometrycznej cechy jakościowe informacji w zarządzaniu.
    • Znaczenie oporu personelu jako bariery w działalności innowacyjnej - opinie menedżerów (35)
      W publikacji autor omawia wyniki badań empirycznych na temat znaczenia oporu pracowników, traktowanego jako bariera w działalności innowacyjnej. Opinie respondentów, którymi byli dyrektorzy naczelni oraz dyrektorzy do spraw strategicznych organizacji administracji publicznej funkcjonujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej, różniły się znacznie. Średnio w Unii Europejskiej prawie 50% respondentów stwierdziło, że bariera ta nie jest ważna lub mało ważna. Autor starał się wykazać, że kierownicy nie dostrzegający związku między oporem pracowników a rozwojem działalności innowacyjnej, nie są w stanie stosować nowoczesnych metod zarządzania, zwłaszcza zarządzania innowacjami i przez innowacje.
    • Postrzeganie jakości żywności przez konsumentów (40)
      Jakość żywności była wielokrotnie definiowana w literaturze przedmiotu. Celem publikacji jest scharakteryzowanie jakości żywności z punktu widzenia konsumenta, ponieważ to konsument wybierając i konsumując żywność dokonuje oceny jej jakości. Konsument wybiera produkt spożywczy, który w największym stopniu odpowiada jego wymaganiom. Postrzeganie jakości jest procesem subiektywnym. W pierwszej części artykułu przedstawiono wybrane definicje jakości żywności z punktu widzenia konsumenta. W drugiej części zawarto wyniki badań konsumenckich na temat wyznaczników wysokiej jakości żywności. W ten sposób w artykule przedstawiono hierarchię wyznaczników wysokiej jakości żywności w opinii konsumentów. Zdaniem konsumentów wyznacznikami wysokiej jakości żywności są: brak dodatków do żywności oraz marka.
  • Z prasy zagranicznej
    • Czy jakość wciąż się opłaca? (45)
  • Q jakości życia
    • Wina z ziemi obiecanej (46)
  • Felieton
    • Świat z perspektywy śmietnika (47)
    • Co nowego w Klubie Polskie Forum ISO 9000 (48)
  • Jakość w praktyce
    • Przegląd systemu zarządzania jakością w szpitalu (50)
      Przygotowanie danych wejściowych na przegląd systemu zarządzania jakością; Przebieg przeglądu systemu zarządzania jakością; Dane wyjściowe z przeglądu systemu zarządzania jakością; Wskazówki dla praktyków