• Co nowego w klubie Polskie Forum ISO 9000
    Jakość w Biznesie - Rozwój systemów zarządzania a doskonalenie biznesu Gdańsk, 21.24 marca 2015 - cykl seminariów, na których prezentowane są aktualne trendy dotyczące systemów zarządzania. Podczas tegorocznego seminarium podjęto próbę pokazania norm dotyczących zarządzania, które - w swoim założeniu - powinny wskazywać drogę doskonalenia zarządzania oraz ułatwiać skuteczne i efektywne funkcjonowanie organizacji. Podczas seminarium zaprezentowano podejście do doskonalenia biznesu przy wykorzystaniu wybranych, najbardziej przydatnych w organizacjach norm. Rozważania na temat przydatności norm oraz korzyści dla biznesu z ich stosowania, poparte zostały przykładami z wybranych organizacji.
  • Integracja systemów zarządzania - nowe kierunki badań
    Wspólną cechą  modeli wskazujących na skuteczny sposób integracji systemów jest wykorzystanie cyklu PDCA. Zagadnienia dotyczące integracji systemów zarządzania sięgają czasów opracowania systemu zarządzania środowiskowego przedstawionego w normie ISO 14001:19961. Wraz z publikacją kolejnych norm zawierających wymagania dotyczące innych systemów zarządzania, tematyka integracji staje się coraz to ważniejszym zagadnieniem. Obecnie liczba dostępnych systemów zarządzania, które wdrażane są w organizacjach, jest bardzo duża, a za najpopularniejsze z nich uznać można systemy opisane w takich normach, jak: ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001/PN-N 18001, ISO/IEC 27001, ISO/TS 16949, ISO 22000, ISO 13485, ISO 50001, ISO 26000. Tak duża liczba systemów powoduje konieczność przynajmniej częściowej ich integracji. Celem artykułu jest przedstawienie wyników przeglądu literatury opublikowanej w latach 2012-2014 dotyczących aspektów integracji systemów zarządzania.
  • Jakość w karcie wyników CSR
    CSR to sposób myślenia o biznesie w każdym jego aspekcie. Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na prowadzenie biznesu społecznie odpowiedzialnego. Przedsiębiorstwa realizujące strategie lub jedynie działania w zakresie społecznej odpowiedzialności chcą informować interesariuszy o swoich osiągnięciach. W celu uzyskania przejrzystości struktury raportów opracowano wytyczne dotyczące raportowania - GRI.
  • Konkurencyjność przedsiębiorstwa
    Konkurencyjność jest główną siłą regulującą mechanizm gospodarki rynkowej. Stanowi immanentną cechę gospodarki rynkowej. Teoria i badania dotyczące konkurencyjności są prezentowane na gruncie zarządzania strategicznego oraz ekonomii, chociaż cechuje je wielość podejść do wyjaśnienia zjawiska konkurencyjności. Jednym z głównych celów strategicznych UE jest zapewnienie konkurencyjności na jednolitym rynku wewnętrznym, utworzonym formalnie z końcem 1992 r. Jego podstawę stanowi swobodny przepływ towarów, usług, osób i kapitału. Jednym ze środków realizacji tego celu UE jest system nie zniekształconej konkurencji. Polityka konkurencji jako element polityki publicznej, ma identyfikować zaangażowanie UE na rzecz wolnej konkurencji w celu ochrony konsumentów przed zniekształcaniem cen rynkowych, np. ze strony niewspółmiernie silnych przedsiębiorstw wielonarodowych.
  • O Carmenere
    Znawcy tematu wiedzą, pe mowa będzie o jednym z bardziej tajemniczych szczepów win. Camenere, wraz ze szczepami: Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Merlot, Malbec i Petit Verdot należy do szóstki klasycznych odmian win wywodzących się z Bordeaux.
  • Racjonalizacja jako proces od pomysłu do wdrożenia
    Aspekty teoretyczne i praktyczne wdrażania projektów racjonalizatorskich. Polska zajmuje słabą pozycję w rankingach innowacyjności. Jednym z powodów tej sytuacji jest niedocenianie racjonalizacji. Poprawę sytuacji widzi się w s tworzeniu odrębnej ustawy o racjonalizacji, lecz prace mogą trwać zbyt długa. Tymczasem pojawiły się okoliczności szybszej poprawy konkurencyjności gospodarki. Uruchomiono szereg programów badawczo-rozwojowych i przeznaczono fundusze na zakładanie firm i projekty partnerskie. dofinansowanie dostaną jednak wybrane organizacje, które przedstawią argumenty, że pieniądze publiczne zostaną efektywnie wydane. Jednym z argumentów może być podkreślenie w składanym wniosku, iż ma się do czynienia z przedsiębiorstwem innowacyjnym. W artykule zaprezentowano nową koncepcję przedsiębiorstwa innowacyjnego nastawionego na obsługę pomysłów pracowniczych. Omówiono przebieg procesu racjonalizacji "od pomysłu do wdrożenia", podkreślając znaczenie audytów rezultatów wdrażania projektów. Zaznaczono, że projekty partnerskie dofinansowywane z funduszy publicznych powinny być również realizowane jako projekty racjonalizatorskie.
  • Rozpowszechnienie stosowania systemów zarządzania jakością w Europie i na świecie - lata 2010-2012
    Liczba certyfikatów w krajach wysoko rozwiniętych spada lub pozostaje na stabilnym poziomie. Systemy zarządzania jakością są stosowane w Polsce i na świecie od lat 80 dwudziestego wieku. Początkowo wdrażano głównie system ISO 9001. Jednakże w latach 2008-2010 dynamika wzrostu liczby firm mających wdrożony system zarządzania jakością zgodny z wymogami normy ISO 9001 zaczęła spadać. Obecnie w większości krajów rozwiniętych można mówić wręcz o stagnacji jeśli chodzi o system zgodny z wymaganiami ISO 9001. Jednocześnie coraz częściej zaczęły być stosowane systemy branżowe, które w ostatnich latach zyskują sobie coraz większą popularność. Jeśli chodzi o dynamikę wdrożeń systemu zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001, być może sytuacja zmieni się gdy w bieżącym roku wyjdzie nowe wydanie normy, które ma znacząco zmienić sposób jej funkcjonowania. Jednakże zanim to nastąpi i będzie można w najbliższych latach przekonać się czy faktycznie wprowadzone zmiany doprowadzą do wzrostu zainteresowania normą 9001, warto przyjrzeć się, jak wygląda w tym zakresie stan obecny. Celem niniejszej publikacji jest prześledzenie rozwoju wdrożeń systemów zarządzania jakością w Europie i na świecie w latach 2010-2012.
  • VARIA
    Konferencja w Niepołomicach - w dniach 17-19 czerwca br. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie organizuje konferencję naukową pt. "Funkcjonowanie i doskonalenie systemów zarządzania. Celem jej jest dokonanie przeglądu stanu wiedzy i doświadczeń praktycznych na temat funkcjonowania i doskonalenia systemów zarządzania. Motywem przewodnim obrad będą doświadczenia i nowe koncepcje związane z wdrażaniem nowych systemów, a także inne zagadnienia w interdyscyplinarnym ujęciu SZJ. Tematyka konferencji obejmuje: systemy zarządzania jakością - teoria i praktyka w organizacjach, branżowe systemy zarządzania.
  • Z prasy zagranicznej
    Angażowanie pracowników w działania związane z ciągłym doskonaleniem. Ciągłe doskonalenie to jedna z kluczowych zasad zarządzania jakością. Z tego powodu w opracowaniach z zakresu kwalitologii często akcentuje się konieczność podejmowania działań zwiększających zaangażowanie pracowników na rzecz ciągłego doskonalenia. Jednocześnie jednak niewiele można w nich odnaleźć wskazówek dotyczących metod i technik, które mogłyby być w tym celu wykorzystane w praktyce.