• Równe prawo mężczyzny do urlopu wychowawczego
      Autor analizuje wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 22.03.2012 r. w sprawie Konstantin Markin przeciwko Rosja. Mężczyzna, zawodowy żołnierz zaskarżył Federację Rosyjską z powodu odmowy przyznania uprawnień do urlopu wychowawczego, z których mają prawo korzystać kobiety - żołnierki. Trybunał orzekł, że uprawnienia żołnierzy zawodowych (mężczyzn i kobiet) w sprawach dotyczących uprawnień socjalnych mogą być różnicowane pod warunkiem, że są poważne i uzasadnione obiektywnymi względami, takimi na przykład jak zagrożenie dla zdolności bojowej wojska. W żadnym wypadku natomiast dyferencjacja uprawnień do urlopów wychowawczych nie może być dokonywana ze względu na płeć. Trybunał stwierdził, że w Federacji Rosyjskiej nabycie i korzystanie z uprawnień do urlopu wychowawczego zawodowych żołnierzy jest uzależnione od płci osób wychowujących dzieci. Orzekł, że prawo rosyjskie, petryfikując stereotypowe wyobrażenia o roli kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, dyskryminuje mężczyzn - zawodowych żołnierzy. Nie przyznaje bowiem prawa do urlopu wychowawczego, z którego mogą korzystać kobiety odbywające zawodową służbę wojskową. Prawo mężczyzny jest objęte ochroną prawną przepisów art. 18 i art. 8 Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka z 1950 r.
    • Godni i niegodni pomocy - subiektywne kryteria oceny zasługiwania na pomoc
      Społeczeństwa i państwa opiekuńcze w odmienny sposób mogą postsrzegać zasługiwanie na pomoc różnych grup. Obecne w literaturze modelel zasługiwania na pomoc opierają się na sześciu kryteriach: tożsamości, poziomie potrzeb, kontroli, wzajemności, adekwatności i postawie. Artykuł ma przyczynić się do lepszego rozumieniai pojęcia zasługiwania na pomoc i sposobów tworzenia uzasadnienia dla prowadzonej polityki. Prezentowane w nim badanie, zgodnie z wiedzą autora pierwsze takie w Polsce, poddaje empirycznej weryfikacji kryteria zasługiwania na pomoc państwa.
    • Pułapki w badaniach pracodawców
      Artykuł omawia najważniejsze pułapki i wynikające z nich problemy (głównie o charakterze metodologicznym) dotyczące badań popytu i podaży pracy. Trudności w projektowaniu i przeprowadzaniu analiz pracodawców - strony popytowej - i bezrobotnych (lub szukających pracy) - strony podażowej - można podzielić na następujące "obszary": problematyka związana z opisem (diagnozą) podaży i popytu na pracę - charakterystyką kapitału ludzkiego, problematyka związana z populacją pracodawców i operatem losowania do badania, problematyka związana z "językiem badania" i niechęcią pracodawców do podawania niektóryych informacji. W artykule przedstawiono także przykłady dobrych praktyk badawczych odnośnie do omawianych problemów, które mogą być pomocne lub inspirujące dla osób planujących własne analizy z tego obszaru.
    • Dobrowolne ubezpieczenie społeczne w świetle zasad konstytucyjnych
      W artykule autorka analizuje zakres dobrowolnego ubezpieczenia społecznego, który został od 1 stycznia 2013 r. zmieniony na mocy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r., poz. 637). Dobrowolne ubezpieczenie jest badane w szerokim aspekcie, nie tylko z punktu widzenia art. 7 ustawy, ale również w sytuacji zbiegu tytułów do ubezpieczenia społecznego. Autorka stawia tezę, iż kwestia powiązania zasad dotyczących przystąpienia do ubezpieczeń chorobowego i wypadkowego z ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi jest sprzeczna z ryzykiem chronionym przez przedmiotowe ubezpieczenia oraz zasadą równości. Zauważa, iż powiązanie czterech różnych reżimów ubezpieczeniowych w prawo do przystąpienia do ubezpieczenia znaczącą ogranicza krąg podmiotów mogących zabezpieczyć swoją aktywność zawodową przez składkę.
  • Polityka społeczna za granicą
    • Strategie wydłużania aktywności zawodowej: wybrane kraje UE
      W artykule zaprezentowana została analiza i charakterystyka działań podejmowanych na rzecz wydłużenia aktywności zawodowej w wybranych krajach Unii Europejskiej (Szwecja, Niemcy, Wielka Brytania) jako odpowiedzi na problemy rynków pracy, systemów ubezpieczeń społecznych oraz jako reakcji na rozpoczynający się proces starzenia się społeczeństw. Skoncentrowano się na trzech filarach stosowanych rozwiązań: podnoszeniu efektywności polityk rynku pracy, zapewnianiu powszechności kształcenia ustawicznego oraz wydłużaniu wieku emerytalnego. Wnioski z dokonanej analizy odniesione zostały do wyzwań stojących przed Polską w kontekście zmieniającej się struktury demograficznej społeczeństwa.
  • Informacje
    • Minimum socjalne we wrześniu 2012 r.
    • Kapitał społeczny Wielkopolski w strategii polityki społecznej, konferencja w Poznaniu
  • Trybuna czytelników
    • Problemy osoby niepełnosprawnej na przykładzie mojej drogi życiowej
  • Informacje
  • Nowości wydawnicze IPISS
  • Diariusz polityki społecznej