• Filozofia, nauka, jakość za granicą
    • Własność intelektualna: istota, składniki i standardy prawne ochrony (2)
      Pojęcie i składniki własności intelektualnej; Własność literacka i artystyczna, jej składniki oraz standardy prawne ochrony; Własność przemysłowa, jej składniki oraz standardy prawne ochrony; Standardy ogólne ochrony prawnej własności intelektualnej w zakresie międzynarodowym i krajowym
    • Powiązanie sposobu definiowania jakości i poziomu dojrzałości systemów zarządzania w polskich przedsiębiorstwach (8) W artykule przedstawiono sposób definiowania jakości przez przedstawicieli przemysłu spożywczego oraz jego powiązanie z poziomem dojrzałości systemów zarządzania w tych organizacjach. W badaniu wykorzystano pomiar stopnia dojrzałości organizacji wykonany na podstawie formularza samooceny systemu zarządzania organizacji zawartej w normie ISO 9004:2009. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że najpopularniejsze podejście do definiowania jakości w tych organizacjach związane jest z maksymalizacją poszczególnych cech wyrobu, lub też ze spełnieniem wymagań swoich klientów. Badanie poziomu dojrzałości organizacji z wykorzystaniem metody samooceny zawartej w wytycznych normy ISO 9004:2009 wskazało na niewielkie różnice pomiędzy badanymi organizacjami. Uznanie przez przedsiębiorstwa pełnego zaspokojenia potrzeb klienta jako filozofii działania było związane z niższą oceną poziomu dojrzałości, niż wskazanie na konieczność maksymalizacji poszczególnych cech produktu. Porównanie wyników finansowych badanych organizacji (zysk netto, ROA, ROE) z uwzględnieniem podziału na postrzeganie jakości w tych organizacjach nie wykazał statystycznie istotnych różnic.
    • Wybrane przepisy prawa żywnościowego UE związane z zarządzaniem bezpieczeństwem żywności (13)
      Przepisy ogólne; Podstawa prawa żywnościowego; Materiały kontaktujące się z żywnością; Zanieczyszczenia biologiczne; Zanieczyszczenia chemiczne; Dodatki do żywności; Żywność modyfikowana genetycznie (GMO); Obróbka radiacyjna; Odpady żywnościowe
    • Marketingowa istota jakości usług (17)
      W dobie coraz większej konkurencji sukces rynkowy firmy jest pochodną, między innymi, marketingowego podejścia do kwestii jakości. Pragmatyzm takiego podejścia wyraża się poprzez zrozumienie marketingowego wymiaru jakości w procesie jej kształtowania, jak również finalnej satysfakcji klientów. Oba te obszary są ze sobą nierozerwalnie związane. Organizacja nie jest w stanie określić, jakie czynniki decydują o jakości usług, dopóki nie zidentyfikuje oczekiwań swoich klientów. specyficzne płaszczyzny kontaktu pozwalają na określenie pojęcia jakości i marketingu w kontekście potrzeb i oczekiwań klientów. Artykuł proponuje określenie ram koncepcyjnych dla zrozumienia powiązań między jakością usług i różnymi elementami marketingu oraz poddaje pod dyskusję powiązania pomiędzy zróżnicowaną znaczeniowo koncepcją marketingu a usługami stanowiącymi specyficzną formę działalności gospodarczej.
    • Rola jakości obsługi klienta w kształtowaniu lojalności nabywców (22)
      W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące jakości obsługi klienta z punktu widzenia jej znaczenia w kształtowaniu lojalności zakupowej nabywców finalnych wobec detalisty oferującego produkty spożywcze. Na podstawie wyników pierwotnych badań ankietowych zidentyfikowano i poddano analizie elementy obsługi klienta decydujące o jej jakości, określając ich miejsce w wewnętrznej strukturze obsługi. Przypisywane im przez respondentów znaczenie pozwoliło na dokonanie ich podziału na trzy grupy, począwszy od elementów stanowiących istotą obsługi, kończąc na elementach tworzących jej rozszerzony poziom. Składowe obsługi zostały następnie poddane szczegółowej analizie pod kątem ich wpływu na odczuwanie przez respondentów lojalności zakupowej wobec detalisty. Pozwoliło to stworzyć macierz lojalności, wskazującą detalistom, które elementy obsługi pozwalają na wzbudzenie autentycznej lojalności wśród nabywców.
    • Pomiar satysfakcji w warunkach rozdzielenia funkcji płatnika i klienta na przykładzie jednostek ochrony zdrowia (28)
      Rozdzielenie funkcji klienta i płatnika; Niematerialne aspekty usługi medycznej; Jakość usług medycznych a satysfakcja pacjenta; Wpływ poziomu satysfakcji pacjenta na wymiar kontraktu; Wnioski i rekomendacje
    • Jakość produktów jako filar produkcji klasy światowej (31)
      Ogólnie o filarach WCM; Jakość produktów w koncepcji WCM
  • Z prasy zagranicznej
    • Nietypowe normy ISO (35)
  • Q jakości życia
    • Co czynić, by móc cieszyć się dobrym winem? (36)
  • Felieton
    • Analogowe mózgi - cyfrowa rzeczywistość (37)
    • Co nowego w Klubie Polskie Forum ISO 9000 (38)
  • Jakość w praktyce
    • Marka a procesy jakościowe w przedsiębiorstwach budowlanych (39)
      Cel pracy, przyjęte założenia i hipotezy badawcze; Miejsce marki w tożsamości i w strategii przedsiębiorstwa; Strategia TQM w przedsiębiorstwach wykonawczych; Marka a jakość procesów budowlanych
  • Varia
    • Recenzja (45)
    • Obrady Komitetu Jakości i Normalizacji KIG (46)
    • Summaries of selected articles published in 2012 year (47)
    • Wykaz ważniejszych artykułów opublikowanych w 2012 roku (51)