• Filozofia, nauka, jakość za granicą
    • Uwarunkowania i konsekwencje jakości wiedzy organizacyjnej (2)
      Wśród czynników wpływających na sukces organizacji funkcjonującej w zmiennym otoczeniu należy wskazać na jakość wiedzy organizacyjnej. Wiedza ta jest podstawowym warunkiem trwałego rozwoju społeczno-gospodarczego i osiągania wymiernych wyników ekonomicznych. Wiedza organizacyjna jako kluczowy zasób strategiczny obejmuje zasoby zorientowane na ludzi, zasoby własności intelektualnej, zasoby infrastruktury i zasoby rynkowe. Wiedza jest ujęta w systemy organizacyjne, procesy, wyroby, przepisy oraz kulturę organizacyjną. W artykule wskazano czynniki wpływające na jakość wiedzy, pokazano wybrane definicje wiedzy organizacyjnej. Wskazano, że wpływa ona na doskonalenie każdej organizacji. Wskazano także, że jest ona odzwierciedlona poprzez możliwość skutecznej adaptacji do zmian otoczenia oraz efektywność sposobów wykorzystywania zmian do kreowania rozwoju oraz przez twórczą "mobilizację" wiedzy. Wskazane elementy wiedzy wpływają na aktywność organizacji. Wykorzystanie wiedzy organizacyjnej w procesie doskonalenia zarządzania prowadzi do wzrostu wartości, skuteczności, efektywności i konkurencyjności organizacji. Umiejętne zarządzanie wiedzą i kompleksowo rozumianą jakością świadczy o zmierzaniu do dojrzałości organizacyjnej.
    • Dylematy kierownictwa przy wdrażaniu zintegrowanych systemów zarządzania wg ISO (8)
      W artykule przedstawiono wymagania norm serii ISO oraz standardów technicznych bezpośrednio lub pośrednio związane z odpowiedzialnością najwyższego kierownictwa i delegowaniem obowiązków i uprawnień na niższe szczeble. zaprezentowano również wybrane problemy, z jakimi styka się najwyższe kierownictwo. Pokazano jak ważne są specjalne predyspozycje, które powinny posiadać osoby zarządzające organizacjami, żeby zjednać sobie załogę i osiągnąć sukces. Szczególną uwagę zwrócono na komunikację wewnętrzną i zewnętrzną oraz zagrożenia, jakie mogą powstać, gdy jest ona nieskuteczna. Odniesiono się również do etyki w biznesie, która powinna być, ale niestety nie zawsze jest priorytetem dla biznesmanów.
    • System zarządzania jakością w przedsiębiorstwach po rezygnacji z jego certyfikacji (17)
      Dynamiczny rozwój certyfikacji systemów zarządzania w polskich przedsiębiorstwach należy do przeszłości. Dla coraz większej grupy właścicieli przedsiębiorstw, system zarządzania jakością zgodny z wymaganiami normy ISO 9001 nie stanowi już nowości. W artykule przedstawiono główne przyczyny rezygnacji z recertyfikacji systemu ISO 9001 oraz ocenę poziomu utrzymania systemu zarządzania, który nie jest nadzorowany przez jednostkę certyfikującą. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że głównym powodem rezygnacji z certyfikacji systemu ISO 9001 jest zbyt wysoki koszt certyfikacji, który w trakcie kryzysu i spowolnienia gospodarczego istotnie wpływa na planowanie wydatków w przedsiębiorstwach. Analiza wyników badań w zakresie utrzymywania systemu po rezygnacji z jego recertyfikacji wykazała, że jedynie 20% organizacji rezygnujących z recertyfikacji systemu zarządzania jakością nadal w pełni utrzymuje wdrożony system, co spowodowane jest faktem świadomego postrzegania systemu i wiary w jego skuteczność, a nie tylko w siłę marketingową, co w dzisiejszych czasach nie jest oczywiste.
    • Specyfikacja techniczna ISO/TS 16949 (21)
      Przemysł motoryzacyjny wraz z postępem technologicznym, rosnącą świadomością konsumencką a przede wszystkim nieustabilizowaną sytuacją rynkową wymaga od światowych koncernów samochodowych i ich poddostawców wdrożenia i stosowania systemów zarządzania jakością. Obecnie jednym z wiodących standardów, mającym zastosowanie w zarządzaniu jakością przez przedsiębiorstwa sektora motoryzacyjnego jest specyfikacja techniczna ISO/TS 16949. Ujęty w ISO/TS 16949 zbiór wytycznych charakterystycznych dla branży motoryzacyjnej w powiązaniu z powszechnie znaną i stosowaną normą jakościową ISO 9001 jest podstawą systemu zarządzania jakością niemal każdego przedsiębiorstwa branży motoryzacyjnej. W artykule przedstawiono najważniejsze w ocenie autora kwestie dotyczące światowego standardu zarządzania jakością w branży motoryzacyjnej. W pierwszej jego części omówiono ewolucję oraz genezę specyfikacji technicznej ISO/TS 16949 z uwzględnieniem informacji na temat potrzeby stworzenia ogólnoświatowego standardu dokumentującego system zarządzania jakością. Część druga publikacji dotyczy szczegółowej interpretacji najnowszej wersji specyfikacji technicznej wraz z przykładami odnoszącymi się do praktycznych zastosowań ISO/TS 16949:2009 w zakładach produkcyjnych. W części trzeciej artykułu dokonano charakterystyki dokumentacji wymaganej przez specyfikację techniczną, wraz z podziałem na dokumenty niezbędne (ściśle określone przez specyfikację techniczną ISO/TS wraz z podziałem na dokumenty niezbędne (ściśle określone przez specyfikację techniczną ISO/TS 16949), których brak uniemożliwia prawidłowe wdrożenie i funkcjonowanie systemu zarządzania jakością organizacji oraz dokumenty pomocnicze ułatwiające pracę wewnątrz zakładu. Końcowa część artykułu zawiera przegląd zbioru metod i narzędzi jakościowych (MSA, FMEA, SPC oraz G&D) określonych i wymaganych przez ISO/TS 16949, których prawidłowe zastosowanie wewnątrz zakładu gwarantuje produkcję wyboru zgodnego z wcześniej ustalonymi standardami jakościowymi danego koncernu samochodowego oraz założeniami systemu zarządzania jakością organizacji.
    • Ryzyko w procesie realizacji usprawnień KAIZEN (28)
      Lean Management; Kaizen - proces realizacji; Ryzyko zmian generowanych przez Kaizen; Przedsiębiorstwa opracowują procedurę Kaizen najczęściej w oparciu o cztery etapy cyklu Deminga
    • SZJ oraz SZBI zgodny z Polską Normą - potwierdzenie, czy tylko deklarowanie jego zgodności? (32)
  • Z prasy zagranicznej
    • Certyfikacja personelu na przykładzie amerykańskiej służby zdrowia (35)
  • Q jakości życia
    • O stolicach wielkich win (36)
  • Felieton
    • Zmęczenie wypoczynkiem (37)
    • Co nowego w Klubie Polskie Forum ISO 9000 (38)
  • Varia
    • Konferencja QMOD 2013 w Portoroz (Słowenia) z udziałem naukowców z Polski (39)