• Filozofia, nauka, jakość za granicą
    • Konkurencyjność współczesnego przedsiębiorstwa (2)
      Artykuł prezentuje najważniejsze koncepcje konkurencyjności współczesnego przedsiębiorstwa: podejście sektoralne (pozycji rynkowej) Portera, teorię zasobową, podejście relacyjne, paradygmat OLI oraz koncepcje kompetencji klientów
    • Flexicurity a jakość w miejscu pracy (11)
      Celem niniejszego opracowania była próba określenia zależności między modelowym rozwiązaniem flexicurity, którego założenia implementowane są wśród przedsiębiorstw, ubiegających się o status elastycznego pracodawcy, a jakością w miejscu pracy. Potrzeba wdrażania modelu flexicurity w przedsiębiorstwach wynika z konieczności doskonalenia organizacji i stworzenia lepszych warunków pracy w niestabilnym otoczeniu. Poszukiwanie przytoczonej w tytule publikacji zależności jest próbą szerszego spojrzenia na koncepcję flexicurity w przedsiębiorstwie.
    • Znaczenie akredytowanych badań laboratoryjnych w procesie oceny zgodności wyrobów (16)
      Proces oceny zgodności wyrobów z mającymi zastosowanie wymaganiami technicznymi, jest jednym z najważniejszych elementów, od którego zależy bezpieczeństwo ich użytkowania. Prawidłowo przeprowadzony proces oceny zgodności wyrobu już w fazie projektowania pozwala na wykrycie wszelkich błędów, nieprawidłowości w jego konstrukcji, które w konsekwencji mogą prowadzić nie tylko do znacznych strat materialnych oraz przede wszystkim stwarzać zagrożenie dla zdrowia i życia osób. Dla wyrobów szczególnie istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa, najodpowiedniejszą procedurą oceny zgodności jest ocena przeprowadzona przez "trzecią stronę", podczas której cechy konstrukcyjne wyrobu są weryfikowane poprzez badania laboratoryjne.
    • Dojrzałość organizacji na rynku krajowym i międzynarodowym (22)
      Trudno wyobrazić sobie dojrzałą organizację, która nie zdefiniowała i nie opisała swojego systemu zarządzania. W publikacji zaprezentowano 5 poziomów dojrzałości zarządzania zgodnie z opracowaniem własnym R. Haffera. Opisano zasady funkcjonowania grupy DQS, ze wskazaniem aspektów priorytetowych dla ciągłego doskonalenia. Przypomniano 8 zasad zarządzania jakością, które są podstawą dojrzałego zarządzania grupą DQS-UL.
    • Pełnomocnik ds. jakości w procesie zarządzania wiedzą (28)
      Obecnie doskonalenie systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie jest nastawione na wyzwalanie innowacji. Pełnomocnik ds. jakości nie jest w stanie samodzielnie działać w tym zakresie. Dlatego dąży się do tworzenia centrum wiedzy, którego działania są nastawione na innowacje. Centrum wiedzy tworzy rada jakości, pełnomocnik ds. jakości oraz audytorzy. W artykule opisano zadania pełnomocnika ds. jakości w centrum wiedzy. Zwrócono też uwagę, że wiedza na temat kosztów zapewnienia jakości wpływa na zachowania dyrekcji przedsiębiorstwa.
  • Z prasy zagranicznej
    • Normy jako katalizator krajowej innowacyjności i wydajności (34)
  • Felieton
    • Wyścig ze starością (35)
  • Q jakości życia
    • Cudze chwalicie, swego ... (36)
    • Co nowego w Klubie Polskie Forum ISO 9000 (37)
  • Varia
    • Konferencja w PKN (38)
    • Ekonomia eksperymentalna - od jakości produktu do jakości doświadczalnej (39)