25 lat jakości w Polsce w obszarze bezpieczeństwa żywności w ramach Klubu "POLSKIE FORUM ISO 9000" "Certyfikat zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności jest swoistego rodzaju paszportem dla wyrobu spożywczego przemieszczającego się do poszczególnych państw świata w dobie gospodarki rynkowej" (Janusz B. Berdowski). Rozwój współczesnego systemu kontroli i certyfikacji żywności w Polsce i wypracowana w tym zakresie norma opiera się w dużym stopniu na normach i standardach opracowanych i przyjętych w niektórych rozwiniętych krajach Europy Zachodniej oraz przez odpowiednie międzynarodowe instytucje i organizacje w ostatnich 25 latach. Polskie Forum ISO 9000, które opiera się na najważniejszych normach systemu zarządzania jakością na świecie, powstało 6 grudnia 1991 roku, natomiast Polskie Centrum Badań i Certyfikacji powstało na bazie Ustawy Sejmowej z dnia 3 kwietnia 1993 roku i rozpoczęło swoją działalność od 1 stycznia 1994 roku.
25 lat jakości w Polsce w obszarze certyfikacji wyrobów Pojęcie dotyczące jakości wyrobów w powojennej Polsce pojawiło się dość wcześnie, bo już w 1958 roku, z chwilą opublikowania uchwały Rady Ministrów w sprawie zapewnienia właściwej jakości towarów przeznaczonych na zaopatrzenie ludności (M.P. nr 77 poz. 450). Celem wprowadzenia uchwały było zapewnienie właściwej jakości towarów przeznaczonych na zaopatrzenie ludności.
Analiza jakości zarządzania projektem. Część 1 - Faza formułowania projektu Autorki w zrealizowanym w latach 2012-2015 projekcie edukacyjnym skierowanym do studentów kierunku budownictwo pełniły funkcje kierownika i asystenta kierownika. Bazując na własnym doświadczeniu, w cyklu dwóch artykułów, przeprowadziły analizę jakości zarządzania projektem, która jest podstawowym czynnikiem decydującym o powodzeniu przedsięwzięcia. W niniejszym artykule zawarto analizę jakości zarządzania fazą formułowania projektu. Przedstawiono zasady definiowania celów projektu i jego rezultatów, analizy ryzyk metodą SWOT, określania szczegółowych zadań i wskaźników będących narzędziem pomiaru rezultatów. Następnie przedstawiono zasady konstruowania budżetu i harmonogramu oraz wypracowanych zasad projakościowego zarządzania projektem.
Dlaczego nagradzać jakość? - rola przywódcy w doskonaleniu zarządzania jakością Przywództwo to osiąganie niezwykłych wyników z udziałem zwykłych ludzi" Sir Jon Harley Jones. Jakość to idea: obejmująca filozofię życia, pobudzająca społeczną aktywność, mierząca społeczną sprawność. Dlaczego jakość jest tą nową rewolucyjną ideą społeczną? Ponieważ jakość jest: dotychczas nieskompromitowana, dostępna w powszechnym zrozumieniu, obiektywna w ocenie - miarach, przynosi pożądane efekty. Jakość jest pojęciem filozoficzny. Jest to więc pojęcie bardziej z dziedziny idei niż rzeczy.
Klub POLSKIE FORMU ISO 9000 w kreowaniu świadomości jakościowej Trochę historii. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia zaobserwowano na całym świecie rosnące zainteresowanie znormalizowanymi systemami zapewnienia jakości. Konsekwencją tego było wydanie w 1987 roku norm międzynarodowych ISO serii 9000. Rozpoczęły się w Polsce szkolenia poświęcone jakości i systemom jakości, prowadzone przez ekspertów z różnych krajów europejskich. Podstawą wszystkich szkoleń, także podstawą norm dotyczących systemów jakości, a w ślad za tym podstawą wszelkich podejmowanych działań, było zrozumienie, wyjaśnianie i kreowanie świadomości projakościowej jako ważnego aspektu zarządzania przedsiębiorstwem, aspektu prowadzącego do sukcesu w dłuższym okresie oraz efektów biznesowych.
Łańcuch żywnościowy to bardzo wrażliwy i podatny cel ataku terrorystycznego Rozmowa z dr hab. Małgorzatą Z. Wiśniewską, profesor Uniwersytetu Gdańskiego, laureatką Polskiej Indywidualnej Nagrody Jakości w kategorii Nauka.
Narzędzie do wartościowania niezgodności w przedsiębiorstwie przemysłowym Celem artykułu jest prezentacja możliwości zastosowania nowego, zaproponowanego narzędzia służącego wartościowaniu przykładowych kategorii przyczyn - Arkusz Wartościowania Przyczyn, który można wykorzystać podczas przeprowadzaniu metody Ishikawy. Następnie przedstawiono przykład zastosowania tego narzędzia w przedsiębiorstwie produkcyjnym, w którym analizie zostały poddane zarejestrowane niezgodności. Scharakteryzowano również jego zastosowanie w połączeniu z innymi metodami i narzędziami mającymi powszechne zastosowanie.
Powszechność wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach funkcjonujących w państwach członkowskich UE Celem publikacji jest próba odpowiedzi na postawione we wstępie opracowania pytania oraz weryfikacja tezy, że powszechność wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach funkcjonujących w państwach członkowskich UE jest zmienna i zróżnicowana.
Trzy makroprocesy w Systemach Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) powinien zapewniać skuteczne funkcjonowanie w trakcie trzech głównych makroprocesów: bieżącej eksploatacji, doskonalenia oraz reagowania na incydenty. Każdy z nich ma trochę inną charakterystykę, wymaga realizacji czynności pod inną presją czasu, ale równocześnie wszystkie są ze sobą powiązane.
Wkład polski w nauczanie o jakości Potrzeba niniejszego opracowania wynika z doświadczenia 25-lecia istnienia Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000 i kontaktu z wieloma wspaniałymi osobowościami świata nauki, współtworzącymi, wspierającymi i sympatyzującymi z ideą, jaka przyświeca działalności Klubu, a stanowi okres dynamicznego wdrażania jej w życie, w tym również w wymiarze naukowo-dydaktycznym.
Wpływ jakości na przeobrażenia gospodarcze, doświadczenia praktyczne w przemyśle maszynowym - studium przypadku