Problemy Jakości 2022/06
- Szczegóły
- Kategoria: Problemy Jakości
- Odsłony: 444
- Zadania najwyższego kierownictwa wynikające z funkcjonowania systemu zarządzania jakością a problem zaangażowania
Celem artykułu jest identyfikacja tych zadań, jakie mogą realizować osoby zarządzające, aby utrzymywać zaangażowanie pracowników. Podstawową metodą był przegląd literatury. Został on przeprowadzony zgodnie z metodologią badawczą zaproponowaną przez J. W. Creswella. W procesie analizy wniosków z badań przyjęto koncepcję przyczynowo-skutkową. Kierownictwo powinno: zabiegać o jak najwyższy poziom innych wartości organizacyjnych, które sprzyjają zaangażowaniu (w tym głównie o zaufanie i sprawiedliwość), wyznaczać ambitne (przekraczające nieco posiadane możliwości) i atrakcyjne cele jakości, udzielać wsparcia wszystkim pracownikom w wykonywaniu ich zadań oraz w innych sytuacjach, które tego wymagają, określić zasoby potrzebne dla procesów i zapewnić ich dostępność oraz pamiętać o właściwej alokacji zasobów (zarówno społecznych, technicznych, jak i ekonomicznych). Na dalsze badania zasługuje zaangażowanie demonstracyjne i wyprzedzające. Ograniczenia wynikają z przyjętego zakresu badań. Opracowane założenia są związane bezpośrednio ze strukturą normy ISO 9001, a szczególnie kryterium, jakim jest przywództwo i zaangażowanie. Przyjęta metoda, przegląd literatury, nie jest doskonałym sposobem pozyskiwania informacji. Dotychczasowe badania były przeprowadzone w różnych organizacjach i w różnych kulturach. Wnioski z przeglądu doczasowych badań mogą mieć praktyczne zastosowania w procesie kształtowania i podtrzymywania zaangażowania pracowników. Dokonany przegląd artykułów wykazał, że brakuje opracowania ukazującego, w jaki sposób – realizując szczegółowe wymagania systemu zarządzania jakością – można kształtować zaangażowanie.