Wypadek Serwis BHP / OSH

  • Skocz do głównej treści strony
  • Skocz do menu nawigacyjnego i logowania

Nawigacja i wyszukiwanie

Nawigacja

  • Strona główna
  • Forum

Szukaj

  • Polski (PL)
  • English (United Kingdom)
  • Deutsch (Deutschland)
  • Français (France)
  • Español (España)
  • Українська (Україна)
  • Russian (Russia)
Jesteś tutaj: Start
  • Strona główna
  • Forum BHP
  • Czasopisma
  • Książki
  • Ryzyko zawodowe
  • Czynniki środowiska pracy
  • Narzędzia

Strona główna

Problemy Jakości 2022/06

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Problemy Jakości
Odsłony: 444

  • Zadania najwyższego kierownictwa wynikające z funkcjonowania systemu zarządzania jakością a problem zaangażowania
    Celem artykułu jest identyfikacja tych zadań, jakie mogą realizować osoby zarządzające, aby utrzymywać zaangażowanie pracowników. Podstawową metodą był przegląd literatury. Został on przeprowadzony zgodnie z metodologią badawczą zaproponowaną przez J. W. Creswella. W procesie analizy wniosków z badań przyjęto koncepcję przyczynowo-skutkową. Kierownictwo powinno: zabiegać o jak najwyższy poziom innych wartości organizacyjnych, które sprzyjają zaangażowaniu (w tym głównie o zaufanie i sprawiedliwość), wyznaczać ambitne (przekraczające nieco posiadane możliwości) i atrakcyjne cele jakości, udzielać wsparcia wszystkim pracownikom w wykonywaniu ich zadań oraz w innych sytuacjach, które tego wymagają, określić zasoby potrzebne dla procesów i zapewnić ich dostępność oraz pamiętać o właściwej alokacji zasobów (zarówno społecznych, technicznych, jak i ekonomicznych). Na dalsze badania zasługuje zaangażowanie demonstracyjne i wyprzedzające. Ograniczenia wynikają z przyjętego zakresu badań. Opracowane założenia są związane bezpośrednio ze strukturą normy ISO 9001, a szczególnie kryterium, jakim jest przywództwo i zaangażowanie. Przyjęta metoda, przegląd literatury, nie jest doskonałym sposobem pozyskiwania informacji. Dotychczasowe badania były przeprowadzone w różnych organizacjach i w różnych kulturach. Wnioski z przeglądu doczasowych badań mogą mieć praktyczne zastosowania w procesie kształtowania i podtrzymywania zaangażowania pracowników. Dokonany przegląd artykułów wykazał, że brakuje opracowania ukazującego, w jaki sposób – realizując szczegółowe wymagania systemu zarządzania jakością – można kształtować zaangażowanie.

    Czytaj więcej: Problemy Jakości 2022/06

Medycyna Pracy 2022/06

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Medycyna Pracy
Odsłony: 439

  • Zakażenia górnych dróg oddechowych i choroby grypopodobne wśród pracowników służby zdrowia: czy testy serologiczne są przydatne w monitorowaniu grypy i chorób grypopodobnych?
    Pracownicy służby zdrowia (HCW) są narażeni na wysokie ryzyko narażenia na infekcje górnych dróg oddechowych (ZUM) i choroby grypopodobne (ILI). Niniejsze badanie miało na celu obserwację ZUM i ILI oraz ich wpływu na pracowników Kliniki Chorób Zakaźnych Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu oraz ocenę ich odpowiedzi humoralnej na grypę.
  • Ocena jakości życia i percepcji zdrowia wśród wyzdrowiałych pacjentów z COVID-19: analiza wieloczynnikowa – materiał własny oraz przegląd dotychczasowych doniesień dotyczących oceny jakości życia rekonwalescentów
    Wirus SARS-CoV-2, wywołujący ostrą chorobę układu oddechowego, jest odpowiedzialny za pandemię COVID-19, która rozpoczęła się na początku 2020 roku. Poza objawami typowymi dla infekcji dróg oddechowych, wirus wywołuje szereg nieswoistych, często długotrwałych -trwałych skutków, które utrudniają codzienne funkcjonowanie jednostek. Celem badania była subiektywna ocena jakości życia i postrzegania zdrowia wśród osób, które wyzdrowiały z COVID-19.

    Czytaj więcej: Medycyna Pracy 2022/06

Aktualności BHP - Substancje niebezpieczne 2023/69

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Aktualności BHP
Odsłony: 589

  • Czujniki siarkowodoru i metanu w oczyszczalni ścieków
    • Czy w pomieszczeniu budynku krat na oczyszczalni ścieków powinien być zamontowany na stałe czujnik siarkowodoru i metanu oraz system informujący o przekroczeniach? (1)
      Zgodnie z obowiązującymi przepisami pomieszczenia, w których istnieje niebezpieczeństwo wydzielania się substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne, powinny być wyposażone w urządzenia zapewniające sygnalizację o zagrożeniach. Za takie urządzenia rozumie się np. stacjonarny system detekcji gazów. Dlatego pomieszczenie budynku krat powinno posiadać takie rozwiązanie.
  • Nowy wzór karty charakterystyki od 1 stycznia 2023 r.
    • Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje rozporządzenie Komisji (UE) 2020/878 z 18 czerwca 2020 r. zmieniające załącznik II do rozporządzenia REACH. Zgodnie z nim od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje wyłącznie jeden szablon karty charakterystyki. Czy w związku z tym należy dotychczasowe karty charakterystyki substancji stosowanych w zakładzie pracy zmieniać i pozyskać od producenta kartę charakterystyki według nowych wymagań? Czy mogą jednak pozostać dotychczasowe? Jak postępować od stycznia 2023 roku z kupowanymi substancjami chemicznymi i ich kartami charakterystyki? (2)
      Od stycznia 2023 roku karty charakterystyki powinny zostać opracowane zgodnie z nowym wzorem.

      Czytaj więcej: Aktualności BHP - Substancje niebezpieczne 2023/69

Informator Ochrony Pracy (kwartalnik) 2022/04

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Informator Ochrony Pracy
Odsłony: 442

  • Z życia Stowarzyszenia (3)
    • Życzenia świąteczno-noworoczne
  • Z działalności oddziałów Stowarzyszenia (4)
    • Informacyjne zebranie członków katowickiego Oddziału Stowarzyszenia Ochrony Pracy
    • Spotkanie w siedzibie Okręgu Śląskiego Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników w Polsce
  • Artykuły naukowe członków Stowarzyszenia Ochrony Pracy (6)
    • Marian Andrzej Liwo, Radosław Gonet: Kontrowersje w zakresie odpowiedzialności osób zatrudnionych w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych osób i podmiotów publicznych na tle art. 283 § 1 Kodeksu pracy i art. 220 Kodeksu karnego
    • Marcin Krause: Zagrożenia elektryczne – zarys problemu

      Czytaj więcej: Informator Ochrony Pracy (kwartalnik) 2022/04

Aktualności Ochrony Środowiska 2023/211 (01)

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Aktualności Ochrony Środowiska
Odsłony: 556

  • Temat numeru: Tego jeszcze nie wiesz na temat raportu do KOBiZE
    Raport do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) zobowiązane podmioty przygotowują do końca lutego za rok poprzedni. Czego jeszcze o nim nie wiesz?
  • Sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju już pewna
    Pod koniec listopada została ostatecznie przyjęta przez Unię Europejską dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (dalej: dyrektywa CSRD). Co z tego wynika?
  • Nowe stawki kar za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu
    W obwieszczeniu w sprawie wysokości stawek kar za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu na rok 2023 znajdziesz stawki obowiązujące w nowym roku.
  • Nowe kary w Prawie energetycznym
    Nowa ustawa z 29 września 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii weszła w życie 6 grudnia 2022 r.
  • Zasady magazynowania odpadów poprodukcyjnych w pigułce
    Pytanie: W ramach produkcji (przetwórstwo rybne) powstają odpady takie jak odzież jednorazowa (czepki, fartuchy, zarękawki), które klasyfikujemy pod kodem 15 02 03. W zakładzie w około 20 lokalizacjach ustawione są kosze, skąd później odpady trafiają do zewnętrznego pojemnika, w którym je magazynujemy i przekazujemy do firmy zewnętrznej. Czy te 20 koszy na produkcji o pojemności około 35 l każdy musi zostać oznaczone kodem odpadu i być traktowane jako miejsce magazynowania odpadów? Czy miejscem magazynowania odpadów jest tylko ten zbiorczy pojemnik ustawiony na zewnątrz, do którego trafiają odpady z tych 20 lokalizacji? Kosze opróżniane są z częstotliwością 2–3 razy dziennie.

    Czytaj więcej: Aktualności Ochrony Środowiska 2023/211 (01)

Aktualności Ochrony Środowiska - wydanie specjalne 2023/104 (01)

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Aktualności Ochrony Środowiska
Odsłony: 555

  • Temat numeru: Jakie sprawozdania z zakresu korzystania ze środowiska musisz złożyć za 2022 rok
    Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z oddziaływaniem na środowisko. Nawet mała firma ma na nie wpływ i z dużym prawdopodobieństwem będzie zobowiązana do raportowania środowiskowego. Zakres raportowania jest uzależniony od rodzaju prowadzonej działalności. Jakie raporty powinieneś złożyć za rok ubiegły?
  • Rodzaje sprawozdań
    • Najpopularniejsze rodzaje raportów – raporty emisyjne
      Najpowszechniejszym raportowaniem jest raportowanie emisyjne. Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska emisja to wprowadzanie (bezpośrednio lub pośrednio) substancji i energii do środowiska.
    • Raport do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami
      Raportowanie emisyjne odbywa się dwutorowo. Firma powodująca emisję ma obowiązek przekazać do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) roczny raport dotyczący wielkości emisji w terminie do 28 lutego roku następującego po roku, którego raport dotyczy.
    • Sprawozdanie środowiskowe do urzędu marszałkowskiego
      Drugim ważnym sprawozdaniem emisyjnym jest sprawozdanie do urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na powstawanie emisji. Co warto o nim wiedzieć?

      Czytaj więcej: Aktualności Ochrony Środowiska - wydanie specjalne 2023/104 (01)

ATEST - ochrona pracy 2023/01

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: ATEST
Odsłony: 654

  • Zmiany w statystycznej karcie wypadku przy pracy
    1 stycznia 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 9 grudnia 2022 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 2750), które zastąpiło dotychczas obowiązujące (z 7 stycznia 2009 r.).
  • Więcej kontroli Państwowej Inspekcji Pracy w bieżącym roku
    Po okresie pandemii znowu częściej będzie można spotkać inspektorów pracy w polskich firmach. Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała zwiększenie liczby kontroli w br. Jak czytamy w jej planie pracy: zamierza przeprowadzić 60 tys. kontroli. Coraz więcej czasu i środków poświęca również na działania z zakresu prewencji wypadkowej i szeroko rozumianej promocji ochrony pracy.
  • Specyfika wypadków jachtów morskich
    Inspiracją do napisania poniższego tekstu był artykuł dr. Macieja Kijowskiego pt. „O samobójstwach polskich marynarzy na statkach morskich oraz ich fingowanie w celu zatarcia śladów zabójstw i wypadków przy pracy” opublikowany w numerze 7–8/2022 ATESTU. W artykule zwrócono uwagę na specyfikę pracy na statku, z której według dr. Kijowskiego wynika znaczna liczba samobójstw. Na tę specyfikę składa się odosobnienie (mimo przebywania w grupie), długie okresy braku osobistego kontaktu z rodziną, zmęczenie oraz, różne od tych na lądzie, warunki pracy. Statek, mimo współczesnych środków łączności, jest na morzu samotny i zależny od umiejętności kapitana i załogi. To samo można powiedzieć o jachcie morskim. W obydwu przypadkach często nie ma możliwości poprawy podjętej decyzji, „zjechania na pobocze”, usunięcia usterki przez pomoc drogową itp. Morze jest bezwzględne i ujawnia wszystkie błędy, w tym pozornie nieistotne niedociągnięcia, niestaranność i bylejakość.
  • Projekt zmiany kodeksowych przepisów dotyczących umów o pracę na czas określony
    Nowela1, która ma wdrożyć do polskiego systemu prawnego postanowienia dwóch dyrektyw, tj. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L nr 186, str. 105) oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającej dyrektywę Rady 2010/18/UE (Dz. Urz. UE L nr 188, str. 79) wprowadzi również zmiany w zakresie umów o pracę na czas określony. Niniejszy materiał przybliża istotę tych zmian.

    Czytaj więcej: ATEST - ochrona pracy 2023/01

Polityka Społeczna 2022/11-12

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Polityka Społeczna
Odsłony: 578

  • Stosowanie metody techniki projekcyjnej „chiński portret” na przykładzie badań migracyjnych
    Celem tekstu jest przekazanie doświadczeń z realizacji badań jakościowych w obszarze migracji przy użyciu techniki projekcyjnej „chińskiego portretu” stosowanej dotychczas głównie w badaniach marketingowych oraz psychologii. W ramach projektu naukowego poświęconego postrzeganiu przez Polaków i Ukraińców polskiego i ukraińskiego rynku pracy, w celu uzyskania bardziej szczegółowych opinii respondentów, zdecydowano się na zastosowanie techniki projekcyjnej „chiński portret”. Przyniosło to bardzo interesujące wyniki, które pozwoliły zweryfikować informacje uzyskane w badaniach ilościowych oraz jakościowych prowadzonych za pomocą pogłębionego kwestionariusza wywiadu. Jednocześnie w czasie realizacji badania pojawiło się kilka wyzwań, które wymagały uwzględnienia zarówno w czasie realizacji techniki projekcyjnej, jak i interpretacji danych. Tekst jest zachętą do stosowania technik projekcyjnych w badaniach społecznych. Wskazuje również na główne wyzwania z tym związane oraz podpowiada, jak sobie z nimi radzić.
  • Poczucie obciążenia pracą pracowników socjalnych w czasie pandemii
    Czas pandemii to trudny czas dla wszystkich. Sytuacja ta jest znacznym obciążeniem również dla kadry instytucji pomocy społecznej. Fakt, że do instytucji zgłaszały się osoby, które wcześniej nie były odbiorcami świadczeń, a także przejawianie negatywnych zachowań przez klientów stwarza niekorzystne warunki do efektywnej pracy. Dodatkowo zmiany organizacyjne związane z pracą częściowo zdalną, obniżenie efektywności pracy pomocowej, brak wystarczającego wsparcia społecznego ze strony przełożonych i współpracowników wzmacnia poczucie przesilenia i wyczerpania. Artykuł ma charakter empiryczny. Celem badań uczyniono diagnozę poczucia obciążenia pracą pracowników socjalnych w czasie pandemii. Badania przeprowadzono w roku 2021 na próbie 129 pracowników socjalnych z całej Polski. Dobór grupy do badań był celowy, a przyjętym kryterium było zatrudnienie na stanowisku pracownik socjalny w ośrodku pomocy społecznej. Metodą badań była metoda sondażu diagnostycznego. Wyniki badań wykazały, iż większość pracowników socjalnych w czasie epidemii pracowała hybrydowo. Udzielali oni wsparcia psychologicznego potrzebującym, zajmowali się koordynowaniem dostarczania żywności osobom w kwarantannie lub osobiście ją dostarczali. Ważnym obszarem pracy było wsparcie osób starszych. Wyniki badań wskazują, że zdecydowana większość pracowników socjalnych czuje się skrajnie obciążona faktem, że klienci pomocy społecznej próbują nimi manipulować oraz że przychodzą do ośrodka pod wpływem alkoholu lub innych substancji odurzających. Bardzo znaczące obciążenie stanowi fakt, że badani zajmują się zbyt dużą liczbą klientów. Dla zdecydowanej większości pracowników socjalnych skrajnie obciążające jest osiąganie wynagrodzenia za pracę niewspółmiernego do nakładu pracy.

    Czytaj więcej: Polityka Społeczna 2022/11-12

Inspektor Pracy 2022/11-12

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Inspektor Pracy
Odsłony: 443

  • W Sejmie RP: KOP o elimino9waniu nielegalnego zatrudnienia. Rada Ochrony Pracy pozytywnie o budżecie Państwowej Inspekcji Pracy (3)
    Rada Ochrony Pracy przyjęła 18 października 2022 roku stanowisko w sprawie projektu budżetu państwowej Inspekcji Pracy na 2023 r.
    • Wiadomości nie tylko z kraju (4)
    • Uroczyste spotkanie z laureatami (8)
    • Laureaci nagrody im. Haliny Krahelskiej (10)
    • Laureaci nagrody im. Romana Giedrojcia (22)
    • Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim w Warszawie (26)
  • Nietypowe formy zatrudnienia (28)
    O zaletach, wadach i problemach związanych z pracą platformową mówił podczas V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu „Nietypowe stosunki zatrudnienia” zastępca Głównego Inspektora Pracy Dariusz Mińkowski.

    Czytaj więcej: Inspektor Pracy 2022/11-12

Monitor Prawa Pracy 2022/04

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Monitor Prawa Pracy
Odsłony: 734

  • Z Sali Sądowej
    • Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych
    • Listy sankcyjne – wybrane aspekty praktyczne z perspektywy prawa pracy
  • Opinie
    • Wykonywanie władzy publicznej przez przedsiębiorstwa na przykładzie Dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju
    • O potrzebie rozszerzenia wykładni przepisów regulujących formę zawierania i rozwiązywania umów o pracę

      Czytaj więcej: Monitor Prawa Pracy 2022/04

Strona 3 z 7

  • start
  • Poprzedni artykuł
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Następny artykuł
  • koniec