• Z praktyki kierownika produkcji
    • Redukcja etatów. Jak rozwiązać umowę z pracownikiem bez narażenia pracodawcy na konsekwencje prawne?
      Ogłoszony w Polsce stan epidemii oraz zmieniające się jak w kalejdoskopie obostrzenia trudno uznać za działające stymulująco na naszą gospodarkę. W tym artykule przedstawimy w pigułce szereg praktycznych aspektów procedury zwolnienia pracownika, aby pomóc zapewnić zgodność zwolnienia z prawem i możliwie najdalej zabezpieczyć pracodawcę przed roszczeniami.
    • Droga do Shingo Prize. Jak Wilno otrzymało „Produkcyjnego Nobla”? – wywiad z Aliną Sturą, laureatką Shingo Prize
      Od 1988 r. amerykański Shingo Institute przyznaje nagrodę Shingo Prize – najwyższy na świecie standard doskonałości organizacyjnej dla firm produkcyjnych, który bywa nazywany „produkcyjnym Noblem”. Tak jak szwedzka nagroda nosi imię swojego założyciela, to wyróżnienie zostało nazwane w hołdzie innemu geniuszowi w swojej dziedzinie – doktorowi Shigeo Shingo, Japończykowi, współtwórcy Toyota Production System, twórcy metody SMED.
    • Jaki content potrzebny jest firmie produkcyjnej? Angażujące treści na przykładzie branży meblarskiej
      Content marketing — marketing treści, to strategia mająca na celu tworzenie oraz dystrybucję materiałów skierowanych do konkretnej grupy docelowej. Wybór tego narzędzia komunikacji umożliwia zbudowanie więzi z odbiorcami oraz wzmocnienie ich przywiązania do marki. Unikalny i merytoryczny content powinien odpowiadać na pytania i potrzeby czytelników, a finalnie dostarczać im niezbędnych informacji, które mogą przyczynić się do podjęcia decyzji zakupowej. Wyzwanie pojawia się w momencie, gdy mowa o tzw. trudnej branży, do której niewątpliwie należy sektor produkcyjny. Jak tworzyć content, który angażuje? Co powinno znaleźć się na stronie internetowej firmy produkcyjnej?
    • Planowanie, czyli gra warta świeczki. Case study Poltra
      Czy Lean i przemyślane planowanie to dobra opcja dla firm działających na rynku przemysłowym? Według mnie – jak najbardziej. Przekonamy się o tym, analizując naszą współpracę z firmą Poltra ze Stalowej Woli. To firma rodzinna, działająca na rynku obróbki metalu blisko 30 lat, zajmująca się produkcją narzędzi i oprzyrządowania dla przemysłu. Poltra zatrudnia 110 osób, które pracują na dwie lub trzy zmiany, w zależności od obszaru produkcji. Właściciele firmy postanowili skorzystać z koncepcji Lean, ponieważ chcieli usprawnić konkretne obszary swojej działalności. Należały do nich m.in. oszczędność czasu, usprawnienie komunikacji i działań, poprawa efektywności i wydajności produkcyjnej oraz obniżenie kosztów.
    • Rekrutacja w czasie pandemii COVID-19
      Trwająca w Polsce i na całym świecie epidemia koronawirusa Sars-CoV-2 jest najważniejszym wydarzeniem tego roku. Nie pozostaje bez wpływu na naszą pracę. Pracodawcy wraz z działami HR stanęli przed nie lada wyzwaniem nie tylko koordynacji zdalnego funkcjonowania całych organizacji i ich obecnych pracowników, lecz także organizacji bezpiecznej i skutecznej rekrutacji. Jak radzi sobie w tej sytuacji branża HR i co z procesami rekrutacyjnymi?
  • Konflikty na hali
    • Zabezpieczenie produkcji przed COVID-19
  • Sztuka motywowania
    • Komunikacja w firmie produkcyjnej – jak skutecznie komunikować się z pracownikami, którzy nie mają firmowego adresu e-mail?
      Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiegokolwiek przedsiębiorstwa bez sprawnej komunikacji. Jest ona z jednej strony dla nas rzeczą oczywistą i podstawową, z drugiej zaś jest wyzwaniem i sztuką, która poprzez swoją formę i stosowane narzędzia wpływa i warunkuje wiele różnych dziedzin naszego życia. Jest ona również swojego rodzaju odzwierciedleniem kultury organizacyjnej. Pokazuje funkcjonujące w niej normy i styl zarządzania. Może być zarówno przyczyną sukcesu, jak i źródłem porażki.
    • Edukacja zdalna – co kierownik powinien wiedzieć na temat tego typu metod podnoszenia kompetencji?
      Od jakiegoś czasu towarzyszę moim klientom z firm produkcyjnych w zmianie podejścia do organizacji szkoleń. Realia zewnętrzne są takie, że coraz więcej zakładów szkoli lub myśli o realizacji zajęć zdalnych dla swoich pracowników. Dotyczy to właściwie wszystkich typów kursów. Począwszy od szkoleń obowiązkowych, takich jak BHP, a skończywszy na rozwijaniu kompetencji społecznych: komunikacji czy zarządzaniu pracownikami.
    • Motywowanie pracowników w okresach zwiększonych wyzwań stojących przed organizacją
      Motywowanie pracowników stało się ważne jak nigdy dotąd i w niektórych organizacjach – wyjątkowo trudne. Większa niż zwykle część pracowników pracuje w trybie zdalnym. Mamy do czynienia ze zwiększoną absencją – więcej pracowników przebywa na zwolnieniach chorobowych, a jednocześnie część z nich przebywa na izolacji lub kwarantannie.
    • Co warto wiedzieć o pracy w porze nocnej
      Praca w porze nocnej często jest dla organizacji jedynym możliwym rozwiązaniem. Ma ona jednak zarówno swoje zalety, jak i wady. Warto zdawać sobie z nich sprawę i wiedzieć z czym wiąże się praca w porze nocnej.
  • Okiem inspektora
    • Dodatki do wynagrodzenia za obecność w pracy
      Absencja pracownicza to nic innego jak nieobecność pracownika w pracy. Pracownik nieobecny nie tylko nie przynosi zysku, ale dodatkowo generuje koszty. Czy pracodawca może skutecznie wpłynąć na poziom nieobecności pracowników w pracy? Jeżeli tak, to jakie działania przyniosą rezultaty?
  • Temat numeru
    • Syzyfowa praca, czyli kiedy nawet nie warto myśleć o Lean
      Lean Management bazujący na Toyota Production System kontra jego karykatury >> o czym mówi nam 5 zasad Lean >> 14 zasad Toyoty i inne usystematyzowane zbiory
    • Wdrażanie standardów jakościowych i wydajnościowych
      W XXI wieku elastyczność i czas reakcji na potrzeby rynku są podstawowym warunkiem konkurencyjności przedsiębiorstwa, a często też jego rozwoju czy funkcjonowania. Pewnie już wszyscy rozumieją, że synergia jest dobra, a brak synergii zły. Ile razy musieliście tłumaczyć klientom, szefom czy audytorom, że jak podwoimy liczbę operatorów, to może się nie udać podwoić produkcji? A ile razy podwoiliśmy produkcję, ale liczba reklamacji została potrojona?

Menedżer Produkcji - cały wykaz