• Aktualności
    • Z sal sądowych (618)
      Konsekwencje wpisu komornika na listę adwokatów; Kwalifikacja budynku należącego do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą dla celów podatkowych
    • Aktualności europejskie (620)
      Jurysdykcja szczególna; Prawo pobytu dla rodzica obywatela państwa trzeciego
  • Opinie
    • Zniesienie współwłasności gospodarstwa rolnego (art. 213-218 KC) (623)
      W niniejszym artykule przedstawiono zasady dotyczące zniesienia współwłasności gospodarstwa rolnego określone przepisami art. 213-218 KC, modyfikującymi lub uzupełniającymi reguły ogólne dotyczące zniesienia współwłasności. Wskazano na regułę sprzeczności podziału gospodarstwa rolnego z zasadami prawidłowej gospodarki rolnej, zasady wyboru współwłaściciela, któremu sąd przyznaje gospodarstwo rolne, zasady ustalania spłat z gospodarstwa rolnego i kwestię uprawnienia do dalszego zamieszkiwania w gospodarstwie rolnym. Poza zakresem artykułu pozostaje ogólna problematyka zniesienia współwłasności oraz zagadnienia proceduralne.
    • Postępowanie o zatwierdzenie uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku - cz. II (630)
      Funkcjonujące w prawie spadkowym rozwiązania dotyczące sfery związanej z przyjęciem spadku, szczególnie tej odnoszącej się do skutków prawnych biernego zachowania się spadkobierców, sprawiają, że coraz częściej sięga się do postępowania mającego na celu uchylenie się od konsekwencji zaniechania w tym zakresie. Najczęściej ma to związek z działaniami podejmowanymi przez wierzycieli spadku czy podmioty zawodowo trudniące się windykacją należności. Niezbędne staje się wówczas dążenie do uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia o przyjęciu spadku. Przedmiotowe postępowanie nie ogranicza się jednak tylko do przedstawionego segmentu zachowań, ale mieści w sobie także możliwość uchylenia się od złożonego pod wpływem błędu lub groźby oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku. Postępowanie to zaczyna zyskiwać coraz bardziej na znaczeniu, o czym świadczy systematyczny wzrost tego typu spraw w sądach. Zaobserwowana tendencja jest niewątpliwie swoistym refleksem obowiązującego w Polsce od 1989 r. ustroju opartego na zasadach gospodarki wolnorynkowej i jego oddziaływania także na szeroko pojmowaną sferę stosunków mortis causa. Postępowanie uregulowane w art. 690 KPC zasługuje więc, już choćby z tego względu, na jego bliższe omówienie. W części II opracowania w pierwszej kolejności przedstawiono zagadnienia dotyczące wszczęcia postępowania, określenia wnioskodawcy i uczestników postępowania. Następnie omówiony został przebieg postępowania i postępowanie uregulowane w art. 690 § 2 KPC.
    • Wyposażenie komercjalizowanych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w prawa do nieruchomości - cz. I (639)
      Niniejszy artykuł zawiera ogólny zarys możliwych działań dotyczących wyposażenia przekształcanych, w trybie ustawy z 15.4.2011 r. o działalności leczniczej, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w majątek w postaci praw do nieruchomości, ze wskazaniem istotnych zagadnień i problemów do rozwiązania. Komercjalizacja konkretnego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej oznacza jego przekształcenie w spółkę prawa handlowego na zasadach określonych w art. 7-82 DziałLeczU. Należy jednak odróżnić proces samego przekształcenia - komercjalizacji od ewentualnej dalszej prywatyzacji. Wskazano różne możliwości, z krótką charakterystyką, nie rekomendując ostatecznie żadnego rozwiązania, ponieważ byłoby to niemożliwe bez odniesienia się do sytuacji konkretnego SP ZOZ-u. W części I opracowania przedstawiono zagadnienie wyboru optymalnego wariantu rerstrukturyzacyjno-przekształceniowego dla każdego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem kwestii finansowo-podatkowych, społeczno-medycznych, zarządczych, własnościowo-majątkowych oraz zasady dotyczące prywatyzacji. Podkreślono, że pierwszym etapem przy wyposażaniu SP ZOZ-u w prawa do nieruchomości powinna być analiza zasobów majątkowych - nieruchomości stanowiących własność organu tworzącego, którymi władają SP ZOZ-y, a następnie rozważenia pozostawienia bądź nie prawa nieodpłatnego użytkowania nieruchomości przy przekształceniu w spółkę. Analizie poddano także, co może zostać przekazane aportem do spółki kapitałowej.
  • Orzecznictwo
    • SN 27.9.2012 - III CZP 45/12 - hipoteka umowna zwykła - wpis do księgi wieczystej (647)
    • SN 6.9.2012 - I CSK 59/12 - narodowy charakter strategicznych zasobów naturalnych kraju - rekompensata (651)
    • SN 22.2.2012 - IV CSK 278/11 - umowa darowizny nieruchomości - podział budynku (655)
  • Glosa
    • Termin zaskarżenia opisu i oszacowania nieruchomości (art. 950 KPC) (659)
  • Praktyka
    • Koszty wynagrodzenia przedstawiciela (kuratora) w postępowaniu administracyjnym (666)
      W artykule w pierwszej kolejności omówiono kwalifikacje wymagane od kandydatów na kuratorów, sposób prowadzenia listy tych kandydatów i dane ujmowane w liście. Następnie przedstawione zostały przypadki, gdy organ administracji publicznej występuje do sądu z wnioskiem o wyznaczenie przedstawiciela (na podstawie art. 34 KPA) oraz zasady dotyczące kosztów postępowania administracyjnego i zwalniania od tych kosztów. Autor wnioskuje, że kwestia ustalania wysokości wynagrodzenia przedstawiciela (kuratora) ustanawianego dla nieobecnej strony na potrzeby toczącego się postępowania administracyjnego w trybie art. 34 § 1 KPA uregulowane zostały w sposób przejrzysty, wzbogacone są dyrektywami wynikającymi z orzecznictwa i nie powinny one budzić większych wątpliwości w praktyce. Tym samym występująca praktyka oczekiwania zgody na nieodpłatne objęcie funkcji przedstawiciela tymczasowego i kuratora dla nieznanej z miejsca pobytu strony postępowania administracyjnego nie powinna być kontynuowana.