• Filozofia, nauka, jakość za granicą
    • Sektor MŚP w polityce przedsiębiorczości Unii Europejskiej (2)
      Znaczenie sektora MŚP dla lokalnych, narodowych i międzynarodowych gospodarek jest szeroko uznawane jako istotne dla przedsiębiorczej aktywności, innowacji, kreowania nowych miejsc pracy i dynamiki przemysłu. W maju 2003 r. Komisja Europejska przyjęła nową rekomendację dotyczącą nowych definicji mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Europejska Karta Małych Przedsiębiorstw jest strategicznym dokumentem UE w zakresie rozwoju MŚP. Artykuł przedstawia: nowe definicje MŚP w UE, Europejską Kartę Małych Przedsiębiorstw oraz wybrane formy wsparcie UE dla MŚP.
    • Food Related Lifestyses (FRL) (9)
      Food Related Lifestyles (FRL) to narzędzie badawcze, które stworzone zostało w 1993 roku w ramach projektu realizowanego przez MAPP - duńską organizację zajmującą się badaniami relacji z klientami w sektorze spożywczym w zakresie rozwoju, marketingu i dystrybucji żywności. Celem przeprowadzonych analiz było stworzenie narzędzia służącego do badania zwyczajów żywieniowych, które umożliwi międzykulturowe badania porównawcze, głównie pomiędzy krajami europejskimi.
    • Klient administracji publicznej i jego wymagania (15)
      Proces zmian społeczno-ekonomicznych w Polsce, specyfika świadczonych usług w administracji, duża liczba obowiązujących przepisów prawnych stanowią konieczność zaspokajania potrzeb i wymagań klienta. Współczesny klient administracji publicznej stawia coraz wyższe wymagania wobec instytucji, pracowników administracji i świadczonych przez nich usług. Wobec tego istnieje konieczność wdrażania w praktyce modeli i rozwiązań w zakresie nowoczesnych metod zarządzania w administracji publicznej z uwzględnieniem norm ISO. W niniejszej pracy zaprezentowano wymagania klienta wobec administracji publicznej oraz znaczenie doskonalenia jakości usług w jednostkach administracji publicznej.
    • Identyfikacja pracownika z przedsiębiorstwem (19)
      Identyfikacja pracownika z firmą wpływa znacząco na funkcjonowanie przedsiębiorstwa oraz jego relacje z otoczeniem. Pracownicy tworzący organizację są wartością samą w sobie, ale nie tylko. Są oni również źródłem wartości dostarczanej kontrahentom i odbiorcom. Często wspominana w procesach biznesowych synergia współtworzona jest właśnie przez lojalnych, przywiązanych do firmy pracowników. Właściwe zaprojektowanie jak i realizacja procesu zarządzania relacjami w łańcuchu dostaw możliwa jest przy wykorzystaniu potencjału tkwiącego w zespole, przy czym zespół ten musi wyznawań wartości organizacji i identyfikować się z określoną przez nią misją i wizją. Artykuł podnosi problem przywiązania do organizacji. Na stosunek pracownika do organizacji wpływa wiele czynników. Należy tu wymienić przede wszystkim środowisko pracy i towarzyszącą mu atmosferę, jak również styl zarządzania preferowany przez menagerów. Tekst jest próbą analizy zjawisk składających się na identyfikację pracownika z organizacją oraz ich roli w nawiązywaniu partnerstwa na rynku przedsiębiorstw.
    • Marketingowe partnerstwo oferentów z nabywcami (25)
      W artykule przedstawiono problematykę znaczenia budowania marketingowego partnerstwa między oferentami i nabywcami finalnymi. Dokonano analizy poznawczo-krytycznej anglojęzycznej literatury przedmiotu dotyczącej wzajemnych relacji między nimi oraz ich wartości, wskazując na istnienie luki wiedzy w tym zakresie. Zwrócono również uwagę na wybrane warunki niezbędne do nawiązania i utrwalania partnerstwa, wśród których szczególnie podkreślono konieczność przyjęcia otwartej postawy zarówno przez oferentów, jak i nabywców. Na podstawie wyników badań empirycznych stwierdzono, że aktualnie stopień otwartości polskich nabywców na nowe rozwiązania, do których należy podjęcie aktywnej prosumpcyjnej współpracy z oferentami jest niski, co stanowi istotny hamulec zaistnienia takiego współdziałania. Dodatkowo jego rozpoczęcie blokuje postępowanie samych oferentów, nie dostrzegających w nabywcach ważnych potencjalnych i rzeczywistych partnerów marketingowych.
    • Bezpieczeństwo i jakość polskiej żywności po akcesji do UE - próba oceny (31)
      Ochrona konsumenta w Unii Europejskiej; Bezpieczeństwo środków spożywczych w Unii Europejskiej; System zapewnienia bezpieczeństwa i jakości żywności w Polsce po wejściu do UE; Sytuacja w branży spożywczej po wejściu Polski do UE
  • Q jakości życia
    • CITTASLOWS - czy mamy szansę żyć w nich? (36)
  • Felieton
    • Nuda w pracy (37)
  • Z prasy zagranicznej
    • Identyfikacja czynników determinujących jakość życia w miejscu pracy - na przykładzie pracowników Uniwersytetu w Teheranie (38)
    • Co nowego w Klubie Polskie Forum ISO 9000 (39)