• Centra usług społecznych w lokalnej infrastrukturze wsparcia
    Wsparcie jednostek, rodzin czy grup ciągle pozostaje ważną potrzebą i zadaniem we współczesnym społeczeństwie. Realizowane może być ono przez profesjonalistów i nieprofesjonalistów, podmioty i instytucje, których zadaniem jest aktywność ku zmianie sytuacji na tę pożądaną i korzystną, rozwiązywanie problemów, zaspokajanie indywidualnych potrzeb bądź wrażliwość, chęć pomagania, świadczenia usług dla osób tego potrzebujących. Tekst ten poświęcony został centrom usług społecznych, których celem - zgodnie z intencją ustawodawcy - jest stworzenie i koordynowanie zintegrowanych lokalnych systemów usług społecznych, które będą odpowiedzią na potrzeby społeczne i nowe wyzwania cywilizacyjne. Za cel tego opracowania przyjęto rozpoznanie podstawowych aspektów tworzenia i funkcjonowania centrów usług społecznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich zadania, funkcje oraz strukturę organizacyjną. Konsekwencją analiz tychże podmiotów jest przybliżenie i popularyzacja ich idei jako istotnych instytucji w zakresie zaspokajania potrzeb osób i rodzin na poziomie lokalnym współtworzących infrastrukturę wsparcia społecznego.
  • „Mamy dwie instytucje kontrolujące. Nie mamy instytucji wspierającej”. Zawodowi rodzice zastępczy o systemie wsparcia rodzinnej pieczy zastępczej. Pojedyncze studium przypadku
    Międzynarodowe badania pokazują, że jednym z najważniejszych predyktorów satysfakcji rodziców zastępczych jest prawidłowo funkcjonujący system wsparcia rodzinnej pieczy zastępczej. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie: jak zawodowi rodzice zastępczy oceniają swoje relacje z instytucjami tworzącymi powiatowy system wsparcia rodzinnej pieczy zastępczej? Badanie zrealizowano w strategii jakościowej, w oparciu o metodę jakościowe studium przypadku. Zastosowaną techniką badawczą był wywiad typu semi-structured, który przeprowadzono z 10 zawodowymi rodzinami zastępczymi, funkcjonującymi na terenie jednego z powiatów województwa śląskiego. Wnioski z badania pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby rodziców zastępczych w obszarze oferowanego przez system pieczy zastępczej wsparcia.
  • Polityka społeczna dla klasy średniej – potrzeby i wyzwania w świetle pamiętników
    Autorzy podejmują problematykę wybranych elementów oferty polityki społecznej w kontekście współczesnych wyzwań społecznych i zmieniających się potrzeb odbiorców. Zwracają uwagę na przedstawicieli klasy średniej, którzy jako przedmiot zainteresowania twórców oferty polityki społecznej, a także jako klienci takich usług społecznych pozostają na marginesie. Analizując znaczenie kryzysów (bezrobocie i kryzys zdrowotny), dostrzegają ich konsekwencje dla jakości życia i możliwości realizacji aspiracji klasy średniej, proponując rozszerzenie oferty pomocy społecznej, która nie będzie ograniczać się do reagowanie na istotne deficyty i zależności. Autorzy przyglądają się tożsamości klasy średniej, omawiając jej wartości, normy i potrzeby z perspektywy kształtowania przyszłej oferty wsparcia, adekwatnej do jej potrzeb i kosztów społecznych. Wskazują na znaczenie mieszczańskiej orientacji na sukces, kultu samowystarczalności, a także niepewności statusu i rozluźnienia więzi społecznych dla kształtowania potrzeb i sposobów ich zaspokajania. Na podstawie dzienniczków osób bezrobotnych oraz dzienniczków pisanych w czasie pandemii COVID-19 analizują wybrane zagadnienia związane z jakością usług rynku pracy i systemem ochrony zdrowia. Poruszają kwestię powiązania polityki społecznej kierowanej przez państwo z projektowaniem nowej perspektywy usług.
  • Pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe przy urzędach zatrudnienia w latach 1944-1949
    Celem artykułu jest ukazanie (w ujęciu syntetycznym) zmian w polityce zatrudnienia w Polsce po drugiej wojnie światowej ze szczególnym uwzględnieniem pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego realizowanego przy urzędach zatrudnienia. Ze względu na szeroką problematykę badawczą rozważania koncentrują się wokół zagadnień prawnych i organizacyjnych oraz celów i kierunków działania służb zatrudnienia. W artykule wykorzystano naukowe metody historyczne: filozoficzną i statystyczną. Dokonano analizy tekstów źródłowych: aktów prawnych, źródeł drukowanych, źródeł archiwalnych. Po drugiej wojnie światowej publiczne służby zatrudnienia ewoluowały w porównaniu do okresu II Rzeczypospolitej. Ich zasadniczym celem nie było już łagodzenie skutków bezrobocia lecz jego likwidacja i osiągnięcie pełnego zatrudnienia na potrzeby rozbudowywanego kompleksu gospodarczego. Obok tradycyjnego pośrednictwa pracy wprowadzono szereg instrumentów służących werbunkowi i aktywizacji siły roboczej, w tym usługi poradnictwa zawodowego. Wchodzenie Polski na drogę wzorowanej na sowieckiej, socjalistycznej industrializacji spowodowało dalszą transformację działalności rzędów zatrudnienia i likwidację poradnictwa zawodowego.

Polityka Społeczna - cały wykaz