Prewencja i Rehabilitacja kwartalnik 2017/3-4

  • Stres w pracy z klientem – źródła, skutki i sposoby przeciwdziałania (1)
    Praca z klientami jest szczególnym wyzwaniem dla pracowników. Charakteryzuje się wysokimi wymaganiami emocjonalnymi, narażeniem na stresujące i agresywne zachowania ze strony klientów i brakiem możliwości regeneracji zasobów indywidualnych w czasie pracy.
    • Źródła stresu
      • Psychospołeczne warunki pracy
      • Praca emocjonalna
      • Skutki pracy emocjonalnej
    • Skutki stresu
      • Skutki zdrowotne stresu w miejscu pracy
      • Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej i skutki zdrowotne
      • Psychologiczne przejawy reakcji stresowej
      • Wypalenie zawodowe
      • Występowanie wypalenia zawodowego
      • Przyczyny wypalenia zawodowego
      • Symptomy wypalenia zawodowego
      • Skutki wypalenia zawodowego
      • Czynniki chroniące przed rozwojem wypalenia zawodowego
    • Sposoby przeciwdziałania stresowi
      • Przeciwdziałanie stresowi – poziom organizacyjny
    • Działania obniżające ograniczenia organizacyjne w pracy
      • Działania obniżające poziom wymagań i obciążenie pracą
      • Przeciwdziałanie stresującym zachowaniom klientów
      • Działania ograniczające konflikty interpersonalne w pracy
      • Działania wzmacniające poczucie kontroli w pracy oraz wsparcie społeczne od przełożonych i współpracowników
      • Przeciwdziałanie stresowi – poziom indywidualny
      • Programy antystresowe
      • Zdrowy styl życia
      • Proponowane działania na poziomie indywidualnym
  • Nawyki wpływające na zdrowie – jak je zmieniać i utrwalać (19)
    Ilość obowiązków oraz nawał pracy, jakie dotykają obecnie większość dorosłych – a więc aktywnych zawodowo – Polaków, to prawdziwe wyzwanie, nawet dla zdrowego organizmu.
    • Badanie energii psychicznej i fizycznej pracowników
    • Jak polski pracownik dba o swój poziom energii, zdrowie i samopoczucie
      • Odżywianie
      • Sen
      • Emocje
      • Stres
      • Wnioski wynikające z raportu
      • Nawyki
  • Analiza porównawcza dotycząca przyczyn chorób zawodowych w latach 2012-2015 mająca na celu określenie dynamiki zmian w tym zakresie wraz z określeniem rekomendacji dotyczących działań prewencyjnych (24)
    Analizę porównawczą dotyczącą przyczyn chorób zawodowych przygotowano na zlecenie Departamentu Prewencji i Rehabilitacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a jej wykonawcą jest Instytut Badawczy IPC. Celem analizy jest określenie dynamiki zmian w zakresie występowania chorób zawodowych oraz określenie rekomendacji dotyczących działań prewencyjnych.

Prewencja i Rehabilitacja - cały wykaz