
- Temat numeru
- Pożary elektryków
Z każdym dniem na polskich drogach przybywa pojazdów elektrycznych, a ich charakterystyczne zielone tablice nie są już rzadkością ani czymś zaskakującym. Zainteresowanie elektrykami sukcesywnie rośnie, a wraz z nim pojawiają się pytania na temat bezpieczeństwa użytkowania takich samochodów i ich baterii. Czy mamy powody do niepokoju?
- Jak to się pali? Jak to gasić?
W 1985 r. japoński chemik Akira Yoshino zaproponował pierwszą baterię litowo-jonową (LiB). W swojej pracy bazował na dotychczasowych osiągnięciach brytyjsko-amerykańskiego chemika Michaela S. Whittinghama i pracach amerykańskiego fizyka, laureata nagrody Nobla za 2019 r. w dziedzinie chemii Johna B. Goodenougha, z lat 70. i 80. XX w. Choć jest ona coraz popularniejsza, to wciąż ma wady, które mogą generować problemy, a z ich efektami walczą potem strażacy.
- Second-Hand
Zagrożenia związane z pożarami samochodów elektrycznych i hybrydowych są obecnie bardzo nośnym tematem. Choć statystyki mówią o zaledwie promilu takich przypadków rocznie, to skutki pożarów związanych z bateriami tych pojazdów rozpalają wyobraźnię. Producenci aut dają gwarancję bezpieczeństwa na swoje produkty, jednak, jak to zwykle bywa, pod pewnymi warunkami. Co dzieje się z takim autem, gdy gwarancja już wygaśnie, albo gdy pojazd zostanie skonstruowany w „alternatywnej fabryce”?
Przegląd Pożarniczy - cały wykaz
Komentarze obsługiwane przez CComment